neděle 14. února 2010

Přehled a možnosti systémů pro provoz vlastního eshopu

V tomto příspěvku se pokusím popsat aktuální možnosti eshopových řešení, pokud stejně jako já se chystáte rozjet nový eshop.
Na začátku celého projektu je člověk postaven před volbu, zda si pro svůj eshop vybere placené řešení, či využije nějakého open source shopu. Je to docela dilema, jaké řešení zvolit. Obě varianty Vám nakonec udělají stejnou službu. Jediný rozdíl je v tom, že buď za to budete platit, nebo si úpravy uděláte sami.

Osobně provozuji eshopy na obou variantách. Takže mám možnost srovnávat. Nemá cenu tady vyjmenovávat všechny řešení, která jsou k dispozici. U obou variant je spousta možností. Je tedy na každém pro co se rozhodne.



V případě free řešení je startovní pozice vždy stejná, stáhnete si balík, nainstalujete jej a za podpory komunitního fóra začněte instalovat pluginy, které rozšiřují možnosti samotného eshopu. Pokud se příliš nevyznáte v kódu, nezbude Vám nic jiného, než se obrátit na zkušenější uživatele systému, kteří Vám za úplatu provedou úpravy dle Vašeho zadání. Bohužel, ne vždy si člověk vybere toho správného člověka, je tedy na místě vždy vyžadovat reference a platit v dílčích etapách, tak jak se realizují jednotlivé úpravy. S úpravou funkcí je nutné řešit i vzhled eshopu. Pokud člověk není grafik, vezme za vděk množstvím grafických šablon, které jsou zdarma. Nebo si může koupit šablony od profíků. Cena je zhruba kolem 50 dolarů. V obou případech se může stát, že Vámi vybraný vzhled již někdo užívá. Provozovatelé placených systémů eshopů argumentují, že použít open source je bezpečnostním rizikem, neboť zdrojový kód je veřejně známý a tím pádem snadno napadnutelný. Což může být pravda, proto je nutné sledovat, zda pro Vámi vybrané rešení nevyšla bezpečností záplata. Na druhou stranu to neznamená, že placené řešení eshopu je vždy bezpečné, což okomentuji v následujícím odstavci.
Shrnutí: užít open source ke tvorbě eshopu je varianta, která může přijít velmi levně, hlavně pokud má člověk znalosti v úpravách zdrojových kódů. Pokud ne, cena eshopu se navyšuje, nicméně jedná se o jednorázovou platbu a dále není nutné platit žádně měsíční poplatky. Tuto variantu osobně doporučuji pro rozjezd nových eshopů, kdy není jasné, jak Vámi prodávaný sortiment na trhu uspěje.

Druhou zmíněnou možností je užití placeného řešení. Bohužel to neznamená, že je to varianta, kdy Vám bude udělán eshop na klíč. Většina firem má připravené balíčky, které jsou odstupňovány cenou. U nejlevnějších variant jsou k vidění zvěrstva, jako, že Vám budou omezovány počty položek, počet emailů atd. Cíl je jasný, donutit zákazníka aby přešel na dražší variantu. Jak jsem zmínil, s bezpečností jsou také problémy. Není to tak dávno, kdy jednomu provozovateli unikla citlivá data všech jeho zákazníků, kteří u něj hostovali svoje eshopy. Takže určitě neplatí příměr, že placené řešení znamená bezpečné řešení. Mám pár známých, kteří používají placené řešení různých firem a jako další problém, který zmiňují, je občas špatná komunikace s technickou podporou, malou rychlost provozovatelů na požadované úpravy atd. I tady platí, že za vzhled se platí a zpravidla více, než u předpřipravených šablon, které jsou určeny pro free řešení. I v tomto případě je nutné si projít reference, demoverze nabízených řešení a dobře se rozmyslet koho si vybrat. Protože případná změna poskytovatele u již rozběhnutého shopu má za následek výpadek z vyhledávačů, nedostupnost indexovaných stránek a další problémy. Byť každý poskytovatel Vás bude přesvědčovat o tom, že k tomu takřka nedojde. Cenové rozpětí placených řešení začíná již od 100,- Kč až po 3000,- Kč měsíčně. Je jasné, že u nejdražších variant jsou k dispozici vychytávky jako propojení eshopu s účetním SW, SMS bránou a dalšími lahůdkami. Otázkou je, zde to začínající eshop potřebuje.

Osobně používám 3 řešení eshopu. Jako takové retro bych uvedl, že můj úplně první eshop byl udělán na Zencartu. Po jeho naplnění jsem marně čekal na smršť objednávek. V podstatě pár objednávek za 2 roky provozu. Tady je ovšem nutné uvést, že o nějakých základech o  optimalizaci stránek pro vyhledávače jsem nic nevěděl. Teprve s odstupem času, kdy jsem zapracoval na základech SEO objednávky začaly chodit a chodí dodnes. Ale protože vše se vyvíjí, do tohoto řešení už neinvestuji, nechávám ho běžet z nostalgie. Vždyť byl můj první. :)
Jako open source nyní používám OXID eShop Community Edition, což je opravdu profesionální řešení, které má většinu důležitých pluginů již přímo v sobě a není nutné nic upravovat. Pochopitelně jsou tam věci, které by to mohlo umět v základu, ale dodělat výstupy do porovnávačů zboží není tak složité či drahé.
Jako placené řešení využívám Eshop - Rychle. Jedná se o řešení, které ve srovnání výkon/cena nemá konkurenci. Nebo jsem jí zatím nenašel. Za 150,- Kč měsíčně dostanete plně funkční eshop. Navíc technická podpora funguje bezvadně a každým dnem nabírá na síle i komunita uživatelů ve společném diskuzním fóru. Eshop je pravidelně aktualizován o nové funkce na základě požadavku uživatelů. Takto si myslím, že by měla spolupráce mezi pronajímatelem a uživatelem vypadat.

Žádné komentáře: